Kreativt værksted

Underviser: Rosita Bramsen

I kreativ værksted får eleverne et givet emne at arbejde ud fra. Det kunne f.eks. være “rødder”. Emnet er til fri fortolkning og mulighederne er mange. Eleverne skal skabe et produkt, og lave en pitch på ti min. I pitchen skal de forklare om processen undervejs og historien bag produktet. Eleverne skal derfor overveje følgende spørgsmål:

  • Hvad vil jeg fortælle med mit produkt?
  • Hvad skal jeg bruge af materialer?
  • Hvad ligger mit budget på? (her tænker jeg at hvis materialet ikke findes på skolen, skal vi have et max. budget, eller eleven måske selv vil finansiere materialerne) 
  • Har produktet et budskab? 

Hele processen med ideudvikling, skabelse af produkt og pitch, skal de have en måned til. Dvs. 8 undervisningstimer. Så hver måned kommer der et nyt emne. 

Eleverne kan selv bestemme om de vil arbejde individuelt eller sammen.   

Her er en brainstorm over hvilke materiale muligheder eleverne har til at lave et produkt, jeg tænker de kan byde ind med flere forslag. 

Collage, filt, film, foto, keramik, bygge m. træ, strikke, sy, hækle, brodere, skrive - sang, digt, novelle, eventyr, teaterstykke eller fortælling. 

Lego, male, tegne, genbrugs materiale/skrald, mosaik, modellervoks, mad, naturmaterialer osv. 

Undervejs skal vi også lave nogle små kreative øvelser som f.eks. at lytte til et stykke musik, og male rytmen og tempoet i musikken undervejs.